Ukhuwah Fillah_FYP2 2017 BCAD




ALLAH mempertemukan kita untuk beribu alasan. Entah untuk memberi atau untuk menerima. Entah untuk belajar atau untuk menyampaikan. Entah untuk bercerita atau untuk mendengarkan. Entah untuk sesaat atau untuk selamanya... Entah akan menjadi bahagian terpenting atau hanya untuk sekadarnya. Semua tidak akan ada yang sia-sia, kerana Allah yang mempertemukan. Hidup kita saling mengisi.

Jadi jika ada perbezaan, itu adalah hal yang sangat biasa. Tidak perlu diperbesar dan jangan jadikan ia punca perpecahan sehingga memutuskan tali silaturrahim yang sudah terjalin. Mungkin kehadiran kita adalah jawaban atas doa-doa saudara kita.. sebagaimana mereka pun adalah jawaban atas doa-doa kita. Jika sudah menjadi takdir Allah, meski dengan jarak beribu-ribu kilometer jauhnya, kita tetap akan dipertemukan, dalam satu ikatan "Ukhuwah". Semoga ini semakin kuat & mantap seiring dengan doa-doa kita bersama. Rasulullah SAW bersabda :

 "Sesungguhnya di antara hamba-hamba Allah terdapat orang-orang yang bukan Nabi, dan bukan pula Syuhada. Tetapi para Nabi dan syuhada cemburu pada mereka di hari kiamat nanti, disebabkan kedudukan yang diberikan Allah kepada mereka"

Seorang Sahabat bertanya :
 "Ya Rasulullah, beritahukanlah kepada kami, siapa mereka yang dimaksudkan itu?
Agar kami dapat turut mencintai mereka". ujar para sahabat. 

Lalu Rasulullah SAW menjawab : 
“Mereka adalah orang-orang yang saling mencintai, mengasihi dan menyayangi kerana Allah SWT Tanpa adanya hubungan darah, keluarga dan Nasab di antara mereka... Demi Allah, wajah-wajah mereka pada hari itu BERSINAR bagaikan CAHAYA di atas mimbar-mimbar dari cahaya. Mereka tidak takut di saat manusia takut, dan mereka tidak sedih di saat manusia sedih
(HR. Abu Dawud)


Comments

Popular posts from this blog

Ayam Masak Merah orang Besut

Spaghetti Goreng versi campak campak

Bunga Hijrah