Posts

Showing posts from October, 2017

HIJRAH (Nafas Baru)

Hijrah adalah perjalanan panjang yang baru akan berakhir saat Allah memanggil kita pulang. Hijrah juga merupakan sebuah PROSES, bukan hasil. Ibarat meniti anak tangga, jika mahu sampai ke puncak ya sunatullah-nya harus satu demi satu . Makna Hijrah adalah Minna dzulumatii ilannuur, iaitu perjalanan dari gelap menuju cahaya. LUAS. Maka Hijrah terkait pada semua aspek yang muaranya sama, iaitu mampu mendekatkan diri kita pada Allah. Boleh hijrah pemikiran, lingkungan, kebiasaan, penampilan, perkataan, atau apapun, yang pastinya ke arah yang lebih baik, yang Allah redhai . Bukankah bayi pun awalnya digendong dulu, lalu merangkak, berjalan, barulah dia boleh berlari? Ada PROSES yang tak boleh dilangkau terus. Hijrah yang berhubungan dengan penampilan pun demikian. Dituntun sebagai teman, melalui pemahaman. . Aku pun mengalami proses hijrah penampilan seperti demikian. Apakah boleh ? Ya boleh. Dan itu memerlukan waktu yang waktunya bukan sekejap. Bertahun-tahun lamanya, dengan berbagai kon…

R.E.Z.E.K.I (anak)

Image
Dalam soal zuriat, Allah akan bagi pade waktu yang terbaek. Jika kite terkejut menerima awal dan tanpe kite ready pun, memang itu adalah waktu yang terbaek. Jika lambat dan kite ternanti nanti mengharap dan sedeh, memang itulah waktu yang terbaek. Kite rase kite mampu tapi Allah lagi tahu. Allah Maha lagi mengetahui untuk kehiduoan kite. Bila bila waktu pun Allah mula merezekikan si comel untuk berade dalam perot. Dan itulah waktu yang terbaek untuk kite. Yakinlah. Tak payah marah , sedeh, dan kecewa. Teruskan berdoa supaya setiao langkah kite disusun sesuai dengan perancangan kite💐

HAKIKAT CINTA

Image
Pernah tak kita minta dalam doa, " Ya Allah, aku nak sangat 'rasai' perasaan jatuh cinta pada-Mu ya Tuhan dengan sebenar-benarnya, dengan sesungguhnya, dengan sedalam-dalam jiwa raga." Pernah? Kalau tak pernah, mulai sekarang cubalah minta sesungguh hati. Kita banyak galau sebab hati banyak terpenuhi dengan "hubbu dunia", cinta pada isi dunia. Kita banyak resah fikirkan soal jodoh, anak, rezeki sebab hati terpenuhi dengan "hubbu syahawat", cinta pada manusia berlebihan. Kita banyak khuatir fikirkan soal masalah kehidupan sebab hati terpenuhi dengan "hammi wal hazan", takut benda yang tak terjadi lagi dan takut fikirkan masa depan. Kita banyak dihimpit emosi dan perasaan sehingga rasa down yang amat, sebab begitu besarnya fokus pada benda yang sekejap. Padahal kita tahu dunia hanya ujian. Sekejap je. Tapi selalu kita rasa nak hidup lama di sini. Selalu kita rasa nak dapatkan semuanya di sini. Selalu kita rasa nak bahagia dan hepi-hepi sa…

hakikat Dunia

"ape guna sijil yang ade, bukan boleh bawak masuk kubur".
tak payah nak bangga dengan sijil tu,
yer, betol awak. saya setuju. memang tak boleh bawak masuk kubur tau.
kaen kapan putih sehelai sahaje yang dibenarkan. sijil bergulung banyak pun tak boleh ditimbus sekali. duit berjuta pun, tak boleh tanam sekali. rumah besar macam istana pun, tak muat nak bawak masuk sekali. sayang bagai nak "rak" pade pasangan, ibu bapa dan sahabat pun, tak dapat mereka semue nak terjun masuk kubur sekali temankan kite.
gelaran, pangkat, kedudukan, itu semue akan hanye tinggal name dan kenangan sahaje dekat dunia. semue tu tak boleh nak bawak masuk kubur melaenkan amalan kite sahaje.
"ape yang kite dah buat dengan semue pinjaman tu?" "macam mane amanah kite pade semue orang yang Allah anugerahkan?" "ke mana telah kite gunakan sepanjang hidup kite ini?"
itu yang akan Allah persoalkan nanti.

daripada Abu Hurairah r.a, Rasulullah SAW telah bersabda:

"jik…

H.A.M.B.A.

Pejuang, Hati kena kental. Tiap minggu berprogram, tiap hari tak lepas dari fikir soal Ummat. Bagaimana nak mengembalikan kegemilangan Islam. Pejuang agama, Tak pernah lekang dari bibirnya setiap agenda untuk bantu Ummat jadi yang lagi baik, rangka program dan projek untuk satu 'kejayaan'. Kena kental? Ya. Mentally and physically.
Cuma mungkin. Terkadang, Jiwa kita lelah dan kalah dengan pujukan halus sang nafsu. Kerana mungkin, Kita dah lama bertahan, cuba untuk menepis segala kekusutan. Hanya kerana, Ada sahabat perjuangan yang membuka aib kita tanpa kita sedari. Seorang yang menikam belakang kita tanpa kita ketahui. Hati yang tiba tiba terpesong niatnya kerana seorang ajnabi yang turut sama berjuang atas nama agama ini. Ketua yang hanya mahu turutkan kemahuan dia tanpa tahu seperti apa keadaan dibawahnya. Terlalu banyak spekulasi dan persepsi manusia sekeliling tentang perjuangan yang dibawa. Mungkin terkadang, Iman kita gugur kerana ini.
Sahabat perjuangan, Jalan juang tak muda…

Story1 (Monolog Hati)

Image
"bagaimana untuk ISTIQOMAH?" aku ulang baca whatsapp berkali kali. satu soalan yang mana jawapannya tak mungkin boleh diguna pakai oleh semua orang. what applies to you, doesn't mean it applies to others. sbb, istiqomah ni satu usaha yang memerlukan keteguhan & keingingan yg tinggi daripada diri kita sendiri. hendak seribu daya, tak hendak seribu dalih. gittu. YOU YOURSELF, MUST ENDURE. ENDURE. BERTAHAN.
so, apa maknanya bertahan? in this life, you need to face many kinds of obstacles & sometimes, it makes you fall and broke into pieces. but then, above all the ups and downs, you are still struggling, gasping for air. even when it gets stormy. and that is when, you need to ENDURE.

tips Baca Al-Quran

Image
Macam mana nak konsisten baca satu juz al Quran setiap hari. Nampak macam susah tapi sebenarnya semua orang boleh! Secara purata satu juz al Quran ada 20 muka surat. Bahagikan begini. Subuh 4 muka surat Zohor 4 muka surat Asar 4 muka surat Maghrib 4 muka surat Isyak 4 muka surat
Bacaan biasa, tak laju dan tidak lambat. 1 muka surat sekitar 3 minit. 4 muka surat x 3 minit = 12 minit setiap sesi. 12 minit x 5 kali bacaan = 60 minit. Hanya 60 minit (1 jam) digunakan untuk baca satu juz al quran. Ternyata tidaklah terlalu banyak masa digunakan untuk menghabiskan satu juz al Quran dibanding dengan nikmat yang dapat. Inshaa allah terasa waktu yang berkat. Mula-mula memang berat, lama kelamaan boleh speed up 4 hingga 5 juz sehari. Tak mustahil. Selamat mencuba :)

U.S.I.A

Image
Tidak rugi menulis sesuatu yang bermanfaat terutama kepada diri sendiri dan juga orang lain. Mungkin hari ini kita tidak perlu pada kata-kata yang memberi muhasabah kepada diri. Tapi 10 tahun kalau Tuhan izin masih berkenalana di bumi Nya, ayat-ayat yang pernah ditulis akan dibaca semula. Kematangan 10 tahun lalu dengan 10 tahun akan datang pasti berbeza hasil tarbiyah kehidupan yang penuh warna warni. Mungkin, 10 tahun nanti jasad kita tidak lagi di atas bumi tetapi sudah kembali ke sisi Rabb. Tiada siapa yang tahu. Tetapi, penulisan yang ada tetap boleh dibaca mereka yang masih hidup. Begitulah para ulama, meski telah lama kembali ke barzakh namun tetap "hidup". Itulah yang dikatakan keberkatan usia. Usia di dunia tidak lama namun di sisi Tuhan panjangkan usianya dengan kebaikan yang banyak. Walau sudah meninggal dunia, tetap membuat manfaat kepada ummah.

Monolog Hati

Kamu itu terlahir kuat–yang bertambah kuat hari ke hari.  Ada masalah jangan lari. Bertemu kesusahan jangan berdiam diri. Ada masalah, selesaikan. Kesulitan ada untuk diselesaikan, ditenangkan, dan diajak berdamai. Bukankah orang kuat seharusnya seperti itu?.Jangan minta Tuhanmu untuk mempermudah segala kerumitan yang tengah kamu hadapi. Mintalah untuk menguatkanmu di segala keadaan. Maka, dengan segala rahmat-Nya kamu akan semakin pandai, semakin kuat, dan semakin-semakin lain yang boleh membantumu untuk menyelesaikan apa-apa yang seharusnya kamu selesaikan. Tuhanmu selalu bersamamu sampai kamu berani menghadapi apa saja yang ingin sekali kamu hindari selama ini. Sampai kamu pandai berkompromi dengan semua masalah yang sedang dan akan kamu hadapi..Jadilah kuat, sebagaimana kamu memang dilahirkan untuk itu. Percaya pada dirimu sendiri, kamu tidak selemah apa yang kamu fikirkan. Kamu kuat. Tuhanmu selalu menguatkanmu.

Bunga Hijrah

Image
Hijrah adalah perjalanan panjang yang baru akan berakhir saat Allah memanggil kita pulang. Hijrah juga merupakan sebuah PROSES, bukan hasil. Ibarat meniti anak tangga, jika mahu sampai ke puncak ya sunatullah-nya harus satu demi satu.

Makna Hijrah adalah Minna dzulumatii ilannuur, iaitu perjalanan dari gelap menuju cahaya. LUAS. Maka Hijrah terkait pada semua aspek yang muaranya sama, iaitu mampu mendekatkan diri kita pada Allah. Boleh hijrah pemikiran, lingkungan, kebiasaan, penampilan, perkataan, atau apapun, yang pastinya ke arah yang lebih baik, yang Allah redhai . Bukankah bayi pun awalnya digendong dulu, lalu merangkak, berjalan, barulah dia boleh berlari? Ada PROSES yang tak boleh dilangkau terus. Hijrah yang berhubungan dengan penampilan pun demikian. Dituntun sebagai teman, melalui pemahaman. . Aku pun mengalami proses hijrah penampilan seperti demikian. Apakah boleh ? Ya boleh. Dan itu memerlukan waktu yang waktunya bukan sekejap. Bertahun-tahun lamanya, dengan berbagai kon…