hakikat Dunia

"ape guna sijil yang ade, bukan boleh bawak masuk kubur".

tak payah nak bangga dengan sijil tu,

yer, betol awak. saya setuju. memang tak boleh bawak masuk kubur tau.

kaen kapan putih sehelai sahaje yang dibenarkan. sijil bergulung banyak pun tak boleh ditimbus sekali. duit berjuta pun, tak boleh tanam sekali. rumah besar macam istana pun, tak muat nak bawak masuk sekali. sayang bagai nak "rak" pade pasangan, ibu bapa dan sahabat pun, tak dapat mereka semue nak terjun masuk kubur sekali temankan kite.

gelaran, pangkat, kedudukan, itu semue akan hanye tinggal name dan kenangan sahaje dekat dunia. semue tu tak boleh nak bawak masuk kubur melaenkan amalan kite sahaje.

"ape yang kite dah buat dengan semue pinjaman tu?"
"macam mane amanah kite pade semue orang yang Allah anugerahkan?"
"ke mana telah kite gunakan sepanjang hidup kite ini?"

itu yang akan Allah persoalkan nanti.


daripada Abu Hurairah r.a, Rasulullah SAW telah bersabda:


"jika anak Adam meninggal, maka amalanya akan terputus kecuali tiga perkara; SEDEKAH jariah (wakaf), ILMU yang bermanfaat dan DOA ANAK SOLEH"- (HR Muslim)

cume dekat sini saya nak tekankan tentang kepentingan ilmu,

ayat pertama turun kepade Nabi saw ketika menerima wahyu adalah "Iqra". sebab besarnye perintah untuk membaca adalah simbolik kepade pencarian ilmu. nak kenal Allah, perlu kepade ILMU yang  benar. nak dapatkan dan rasai CINTA Allah perlu kepade ilmu yang benar. nak benar-benar beriman, perlu kepade ilmu yang benar. nak beramal soleh, perlu kepade ilmu yang benar. kalau kite tak usaha cari dan gali ilmu yang benar menurut petunjuk al-Quran dan al-Hadis maka kite akan tersesat, mudah tersimpang dari jalan yang lurus. mudah tenggelam dengan lautan dunia. kite tidak akan mampu kenal Allah sebai pencipta tanpe jalan ilmu, maka teruslah menggali ilmuNya sehingga hujung nafas tanpe nokhtah.

manusia diberikan bakat dan kelebihan yang berbeza-beza. masing-masing tidak same rezekinye. maka gunakanlah peluang 3 amal yang mane kite mampu lakukan. jika ketiga-tiga mampu dicapai maka itulah yang terbaek. sebaek-baek sedekah adalah sedekah yang membuatkan hati semakin ingat kepade Allah. sebaek-baek ilmu adalah ilmu yang membuatkan hati semakin ingat kepade Allah. sebaek-baek anak adalah yang membuatkan seseorang semakin dekat dengan Allah.

maka tiade ape yang harus dibanggkan. kerane semuenye hanyelah pinjaman. suatu saat nanti semue wajib "pulang" kepade Tuhan.

hanye tinggal amalan sebagai bukti kehambaan.

Comments

Popular Posts